Az egykori Anhalter és a Potsdamer vasútállomások mögötti, mindig is sínekkel borított terület 1945 után igazi senkiföldjévé vált; a park kialakításával most visszakapcsolódott a városi szövetbe. Az impresszív méretek, az emelt szintű U-bahn sínek és az egykori pályaudvari maradványok túlvilági környezete teszi a parkot egészen különlegessé.
A Landezine még a park első ütemének 2011-es megnyitásáról számol be, mi már a majdnem teljesen elkészült második ütem hintáin (és füvén) ülhettünk.
A berlini Loidl tájépítésziroda munkatársai mint a 2006-os nemzetközi pályázat győztesei számára komoly kihívás volt a Gleisdreieck megtervezése. Csak nagy adag diplomáciával, finom nyakassággal és az érvelés-meggyőzés erejével sikerült elérni hogy egy tisztán definiált, modern park valósuljon meg.
- Landscape Architecture: Atelier LOIDL
- Project was rewarded with the Silver Urban Quality Award 2011.
- Photos: Julien Lanoo
- forrás: Landezine;
- a hely honlapja: berlin-gleisdreieck.de;
A „Park am Gleisdreieck" tájépítészete megőrzi a táj alapelemeit. A városi helyek dekoráció nélkül, a finom részletek, érzéki anyagok és a növényzet révén jönnek létre és fejtik ki teljes potenciáljukat. A kivételesen nagy léptékű területen a Loidl Landscape Architects tervezői kontrasztot alakítottak ki a „nőtt", megműveletlen terület és a mesterségesen kialakított elemek között. A hatalmas tájkompozíció alkotóelemeit a sokféle szinte költői téri helyzet adja: a végtelen mező, a hátteret adó fák, az erdő, az óvoda, a nagy teraszok, kis erdők, sportpályák és egy központi park/tér.
A „Park am Gleisdreieck" megvalósulásával Berlin újabb zöld attrakcióval lett gazdagabb. A 40 hektáros terület 2013-ban lesz kész.
Visszatekintés:
a terület korábban - és ma, néhány saját fotón.
1943: a vasút a teljes területet elfoglalja: jobboldalt a fantasztikus emeletes U-bahn-megálló kereszt-alakja, ebből a balra induló vágány szalad át azon a bizonyos meglevő épületen. A térkép kattintásra nagyobb részletet mutat - tessenek összevetni a fenti, mai állapottal:
A vasút át a házon, a hely egy tábláján (katt):
Síncsatangok - háttérben az azóta (majdnem teljesen) megsemmisült Anhalter Bahnhof:
Ismét az emeletes megálló keresztjének részlete:
Rozsdás sínek a levegőben:
A hely a munkálatok közben:
...és a múlt héten (jobb szélen a házbamenés és a D1 társasház):
Ismét a múlt, az előkészületek: ismerkedés a hellyel, viták, konzultációk, bejárások:
...és a sínek. Érdemes összevetni a High Line-nal, New Yorkból.
Huncut lépcső:
...ami időnként kilátó:
Az egykori irányítótoronyból büfé - és a Berlinben elmaradhatatlan nyugágyak:
Szemben a gördeszkás fiatalok:
Tájékoztató tábla, egyszerű és finom grafikával, tipográfiával:
Közel a Potsdamer Platz:
Az egykor sínnel fedett ipari táj ma mindenütt zöld - szép ahogy a korábbi iparterület most zöld sávként köti össze nemcsak az egykori vasútvonal mentén az új parkot (az egykori Potsdamer Bahnhof helyén álló Tilla Durieux parkon át) a városközponttal, de keresztirányban a város korábban kapcsolatban nem levő részeit.
- Az emeletes csatlakozás története; (évek szerint lapozható)
- A Gleisdreieck a Wikipédián (de);