Igen alapos cikksorozat a Hamster blogon (Virág küldése):
Berlint a győztes hatalmak - akárcsak magát Németországot - megszállási övezetekre, szektorokra osztották fel maguk közt. Az amerikai, angol, és a később kialakított francia zóna hamarosan szembetalálta magát a Sztálin álmai alapján formálódó, egységes szovjet zóna gondolatával. Ez a kedves, bajszos úr ugyanis úgy gondolta, hogy mivel Berlin teljes területe a szovjet megszállási zónán belülre esik, a másik három hadseregnek haza kellene mennie. Közigazgatásilag 1948-ig még egyetlen városról volt szó, melynek szektorai közösen választották a magisztrátust, ez év novemberében azonban a Német Szocialista Egységpárt (SED) elutasította a korábban (közösen) választott testületet, és saját - "keleti" - magisztrátust és főpolgármestert választott.
Folytatás: a berlini gyorsvasúti hálózat a Fal felépítése után:
Ahogy azt láthatjuk, számos nem használt állomás jött létre a város alatt, ezeket a népnyelv szellemállomásnak nevezte. Az ilyen megállóhelyek feljáróit lefalazták: a peront csak "keletről" nyitható páncélajtón át lehetett megközelíteni, az áthaladáskor lassító "nyugati" szerelvényeket általában csak kukucskálónyíláson át figyelték (de mivel keleti fennhatóság alatt voltak az állomások, adott esetben a peronon is posztolhattak volna, csak hát ugye akkor az őröket is őrizni kellett volna). A világítás minimális volt, a peron szélét éles szögekkel kivert deszkával fedték le. Az űrszelvényben (leegyszerűsítve: az alagút/állomás fala és a járművek közti rés) se hagytak esélyt szökésre: sodródeszkák és szöges akadályok gondoskodtak arról, hogy ne lehessen elbújni a peron alatt, vagy mondjuk a kocsik tetején kijutni a "demokratikus Berlinből". Illetve hát miket is írok: papírforma szerint a bejutni akaró nyugati ügynökök ellen kellett mindez!
Az NDK megpróbálta kitörölni az emberek tudatából a nyugat-berlini tranzitforgalmat: az értelemszerű lefalazásokon és berácsozásokon túl a térképeken se szerepelt többé, hogy a keleti vonalakon kívül még két metró- és egy S-Bahn alagút is van a város alatt!