építészet: Gerkan, Marg und Partner (gmp Architekten);
2006. május 26-án adták át az újjáépülő Berlin egyik ékkövét, az új vasúti főpályaudvart. A 700 millió euróba kerülőt épület - mely nemcsak Németország, de Európa egyik legjelentősebb közlekedési létesítménye lett -, azonban több mint vasúti pályaudvar. Találhatunk benne irodákat, egy bevásárlóközpontot és néhány hónapja már egy metróállomást is.
Berlin újraegyesítés azonban új kihívás elé állította a várost: egyre inkább mutatkoztak a jelei annak, hogy valamit kell kezdeni a fenntarthatatlanná vált helyzettel. Az igények megváltozása miatt szükségessé vált a kötöttpályás közlekedési rendszerek fejlesztése. Így nekiláttak a korábban szétszabdalt S-Bahn és U-Bahn hálózatok egységesítéséhez, és a villamos hálózat rekonstrukciójához. Nagyvasúti szempontból a városi vasúti körgyűrű fejlesztésén kívül a hiányzó észak-déli kapcsolat és egy új főpályaudvar megépítése vált a legfontosabbá. Így született meg a „gomba-projekt”.
Izgalmas szöveg, képekkel és videókkal - itt olvas az érdeklődő fiatal!
>>> a térképünkön itt.
A vágányok feletti épületrészek szerkezeteit két darabból építették meg, ezeket döntötték aztán egymásnak - ennek a trükknek köszönhetően a teljes építkezés alatt az alsó vágányon csak három hétvégéig kellett szünetelnie a forgalomnak:
A terület - a Lehrter Bahnhof - 1875-ben:
...és valamikor pár év múlva (egy méééég nagyobb képért klikk a képre!):
- Berlin Hauptbahnhof - a magyar Wikipédia részletes cikke;
>>> a térképünkön itt.