A Lámpaemberkék az NDK közlekedési lámpák kis kalapos figurái. Az újraegyesítés után lecserélték a nyugat semleges figuráira, időközben azonban Ampelmännchen nagyon népszerű lett, így visszaállították. Szuvenírboltokban gyakorlatilag minden elképzehető formában és terméken megtalálható.
Az első kalapos Lámpaemberkék 1961 október 13-án jelentek meg, ezeket Karl Peglau tervezte meg, akkor még egyszerű matrica formájában. A lámpákat 1973-tól a VEB Signaltechnik Wildenfels gyártotta. Az emberkék olyan népszerűek lettek, hogy a Belügyminisztérium balesetvédelmi propagandaplakátok és filmecsék szereplőivé tette őket, de épült rájuk társasjáték és rádióműsor is.
Az egyesülés után minden keletnémet közlekedési jelet és lámpát és feliratot lecseréltek nyugati mintájúra, de az emberek nagyon ragaszkodtak (volna) hozzájuk. 1995-ben Markus Heckhausen (nyugatnémet) grafikus egy kiállításhoz felkutatta a még meglévő lámpákat, felvette a kapcsolatot az eredeti gyártókkal - s a bemutatott lámpáknak hatalmas sikere lett:
Vélhetően a különleges, az emberi kedvességet és melegséget sugárzó szinte megfogalmazhatatlan aurájának köszönhetően érinti meg az embereket, akik egyfajta őszinte történelmi azonosulást is érezhetnek velük, mintha a Lámpaemberkék az elbukott rendszer pozitívumait is meglátó, megengedő szemlélet szimbólumai is lennének.
A kis emberkék a keletnémet múlt, az Ostalgie központi figuráinak is tekinthetőek.
Változatok
A Lámpaemberkéknek ma három változata létezik: az eredeti keletnémet verzió (ez a kalaposemberke), a régi nyugatnémet verzió, és az 1992-ben bevezetett össznémet változat. Léteznek ezen túlmenően apróbb eltérésekel kialakított lámpák, így van esernyős vagy női változat is: az Ampelfrau (ez utóbbi Zwickauban és Drezdában).
forrás: Wikipédia (en);
Magyar párhuzamok:
Ismeretlen elkövető Budapest néhány pontját vidámabbá tette:
..de el kellett távolítani:
Mózes Antal, a Fővárosi Önkormányzat Közlekedési Ügyosztályának Csoportvezetője azt mondta, hogy amíg a sárga jelzésen lévő mosolygó arc nem kerül bele a KRESZ-be, addig nem támogathatják az új hóbortot.
Dublin Jenő közlekedéspszichológus szerint az ártalmatlan matrica vidámságot csempész az utakra, de csak addig jópofa, amíg nem terjed el nagyon.
* * *
Négyes metró: a Kolbászból Kerítést csapat tipográfiai/grafikai munkája:
Mondjuk ennek az össztársadami üzenete valamelyest vitatható... Tudomásom szerint nem fog felkerülni a falakra.