HTML

Berlin 2013

BerlinBicikli2013-190.jpg

Tanulmányi út - 2013, a BME Középülettervezési Tanszék és a Hazai Korszerű Építészmérnök Képzésért Alapítvány támogatásával.

Google térkép és útifüzet

Friss hozzászólások

Címkék

196x (2) 198x (1) 199x (6) 200x (4) 201x (6) adminisztratív (2) aeg (2) aeon flux (1) alexanderplatz (2) alvaro siza (1) alvar aalto (1) architekturpreis (7) axel schultes (4) a berlini fal (12) baugruppe (3) bauhaus (2) berlini élet (24) Berlin 2013 (3) beton (2) bogota (1) daniel liebeskind (3) david chipperfield (3) dla 2011 (2) egyetem (1) együttműködés (8) élményeink (9) emlékezet (19) étel-ital (1) felújítás (1) film (19) fordítógép (1) fotó (5) georg candilis (1) gerkan marg und partner (6) gnädinger architekten (1) grafika (1) guide (7) hans kollhoff (4) heinz tesar (1) honlaphasználat (2) hsh architects (2) iba (2) ideiglenes (5) infobox (3) interbau (4) interjú (3) ipari (3) iparművészet (1) irodaház (1) iskola (1) i m pei (1) joseph paul kleihues (3) keletberlin (9) képzőművészet (17) kiállítás (7) kimaradt épületek (20) könyv (7) könyvtár (2) kortárs (55) közlekedés (13) közösségi (1) köztér (10) kreuzberg (5) kvíz (1) lakóház (21) leipziger platz (1) le corbusier (2) lola rennt (2) magyarország (5) Max Dudler (1) modernizmus (12) múzeum (15) nácizmus (8) nagykövetség (3) német egység (2) nyugat berlin (4) olvasnivalók (12) panel (1) panoráma (1) pariser platz (1) park (6) peter eisenman (2) peter zumthor (1) pink floyd (1) politika (3) reichstag (7) rem koolhaas (1) renzo piano (1) rosenthaler platz (1) santiago calatrava (1) sauerbruch hutton (4) schloss (1) sir norman foster (3) sport (8) szakrális (5) szavazás (2) térkép (6) terv (1) tom tykwer (4) topographie des terrors (1) történet (22) történeti térkép (2) ursula wilms (1) utazás szállás (5) utca (6) utóélet (11) város (12) vasút (1) víz (3) wiki (1) workshop (1) zene (7) zsidó (7) zsidóság (1) zvi hecker (1) Címkefelhő

Calatrava Berlinben

2010.06.16. 11:22 mB

http://www.berlin.citysam.de/fotos-berlin/berlin/mediaspree/oberbaumbruecke/oberbaumbruecke-45.jpgAz egyesítés után Santiago Calatravának több munkája is volt Berlinben - ebből kettő valósult meg, három csak terv maradt. Ezek fontossága az építész számára nem csak az interjúkból, publikációkból derül ki, de abból is, hogy berlini terveinek külön albumot szentelt: Calatrava Berlin: Five Projects.

 


Oberbaumbrücke, 1996
Berlin: open city – The Guide. NICOLAI ©2000.

Miként Londonban a Tower Bridge, úgy jelezte a történeti Berlin keleti bejáratát az Oberbaumbrücke. Az 1896-ban épült neo-gótikus híd nemcsak a normál utcai forgalmat szolgálta ki, hanem egy elegáns, asszimmetrikus ívvel az új, akkor igen korszerűnek számító felszíni vasútvonalat is. A II. világháború utolsó napjaiban a középső része felrobbant, ezt az 50-es években ideiglenes acélszerkezettel pótolták. A fal megépültével Nyugat-Berliniek részére a hídon határátkelő létesült – nagyritkán egy-egy idősebb úr ment át a romok felett.

1992-ben a hidat tégláról-téglára bontották vissza a boltindítások szintjéig. Búvárok kutatták át a folyómedret annak reményében, hogy megtalálják a híd eredeti tégláinak nagy részét, amelyeket aztán részint beépítenek a hídba, részint mintának használják a 460-féle egyedi tégla hiányzó darabjainak előállításához.

Elkészlült az új vasbeton teknő, amelyet nemcsak a megnövekedett forgalomra, de a felette haladó vasút forgalmára is méreteztek. A téglaburkolatba új acéltartók és oszlopok kerültek.

http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/613445.jpg

http://farm2.static.flickr.com/1324/540297917_62a3397fd8.jpgAz ideiglenes áthidalást felváltó új acélhidat Santiago Calatrava tervezte. A dekoratív téglaarchitektúrába való beavatkozás visszafogott és elegáns, szép példája a történeti építészet és a korszerű mérnöki alkotás egymás mellett élésének.


Nagyobb térképre váltás

>>> a térképünkön itt.


A Kronprinzen-híd (Kronprinzenbrücke) 1992-97
Berlin: open city – The Guide. NICOLAI ©2000.

Az Európai Uniós támogatással épült elegáns Kronprinzen-híd Berlin újraegyesülésének szép szimbóluma. A Spree felett átívelő híd két, egymással évtizedekig nem érintkező kerületet köt össze.

DSCF3309.jpg Kronprinzenbrücke Berlin, Santiago Calatrava image by sinfoneiro

Elődjét, a 18. századi „Unterbaumbrückét” - mivel a határzónába esett - 1972-ben lerombolták. A Moltkebrücke szimmetrikus párjaként épült régi híd vámhelyhént működött. A spanyol mérnök, Calatrava modern, filigrán szerkezetű hídja a Spree-parti hidak hagyományos háromíves kialakítását követi.

http://www.stadtentwicklung.berlin.de/bauen/ueberbruecken/pix/schnitt_14.gif


Nagyobb térképre váltás

>>> a térképünkön itt.


Reichstag - pályázati terv, 1992;
(De Jong Mattie: Architectural Competitions 1792 - Today; Taschen, 1994;)

A pályázat első fordulójában díjazott három terv részére második fordulót tartottak, ezt Norman Foster nyerte - ő is kapta a megbízást azzal, hogy tegyen meg néhány apró kiegészítést, többek között kupolát kellett tennie az épületre (!), ahogy az a Calatrava terven szerepelt.

http://www.ruhl-albert.de/ueber%20uns/Reichstag.jpg

Calatrava meghívása a második fordulóba nem volt meglepetés, túlzás nélkül nevezhetjük Berlin legnépszerűbb építészének, mivel 1991. augusztusa és 1992. augusztusa között a Reichstag pályázata mellett másik négy berlini munkán dolgozott. Calatrava tervei hidat képeztek - a négyből két esetben csak szimbolikusan - Kelet és Nyugat-Berlin között.

Calatrava azon kevés pályázók egyike volt, akik a Reichstagra új kupolát terveztek. És micsoda kupolát! Calatrava mindig is híres volt merész szerkezeteiről, és itt, a Reichstagnál sem adta alább. Wallot eredetileg egy 85 méter magas szerkezetet tervezett, amit a várható költségei miatt egy kisebb, acél-üveg kupolával helyettesítettek. Calatrava magasba szökő kupolája a komor gyűléstermet fényárral árasztotta volna el. A kupola nyíló virágra emlékeztetett volna, az ilyenkor szokásos laterna nélkül. Könnyed, finom és transzparens, vékony, csontvázszerű szerkezettel, ami végigfutott volna a tető többi részén is. Az épület sziluettje nagy vonalakban emlékeztetett volna a XIX. századi elődjére - ezzel Calatrava történeti folytonosság iráni elkötelezettségét jelezve.

http://www.bibliopolis.com/books/images/clients/stoutbooks/213x400/11077.jpgCalatrava természetesen csalódott volt Foster győzelme hallatán. Hozzánemértéssel vádolta a zsűrit, kijelentve, hogy Foster terve idejétmúlt és nem méltó a Reichstag épületéhez.

* * *

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés kortárs reichstag santiago calatrava

A bejegyzés trackback címe:

https://berlin2010.blog.hu/api/trackback/id/tr972085749

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása