HTML

Berlin 2013

BerlinBicikli2013-190.jpg

Tanulmányi út - 2013, a BME Középülettervezési Tanszék és a Hazai Korszerű Építészmérnök Képzésért Alapítvány támogatásával.

Google térkép és útifüzet

Friss hozzászólások

Címkék

196x (2) 198x (1) 199x (6) 200x (4) 201x (6) adminisztratív (2) aeg (2) aeon flux (1) alexanderplatz (2) alvaro siza (1) alvar aalto (1) architekturpreis (7) axel schultes (4) a berlini fal (12) baugruppe (3) bauhaus (2) berlini élet (24) Berlin 2013 (3) beton (2) bogota (1) daniel liebeskind (3) david chipperfield (3) dla 2011 (2) egyetem (1) együttműködés (8) élményeink (9) emlékezet (19) étel-ital (1) felújítás (1) film (19) fordítógép (1) fotó (5) georg candilis (1) gerkan marg und partner (6) gnädinger architekten (1) grafika (1) guide (7) hans kollhoff (4) heinz tesar (1) honlaphasználat (2) hsh architects (2) iba (2) ideiglenes (5) infobox (3) interbau (4) interjú (3) ipari (3) iparművészet (1) irodaház (1) iskola (1) i m pei (1) joseph paul kleihues (3) keletberlin (9) képzőművészet (17) kiállítás (7) kimaradt épületek (20) könyv (7) könyvtár (2) kortárs (55) közlekedés (13) közösségi (1) köztér (10) kreuzberg (5) kvíz (1) lakóház (21) leipziger platz (1) le corbusier (2) lola rennt (2) magyarország (5) Max Dudler (1) modernizmus (12) múzeum (15) nácizmus (8) nagykövetség (3) német egység (2) nyugat berlin (4) olvasnivalók (12) panel (1) panoráma (1) pariser platz (1) park (6) peter eisenman (2) peter zumthor (1) pink floyd (1) politika (3) reichstag (7) rem koolhaas (1) renzo piano (1) rosenthaler platz (1) santiago calatrava (1) sauerbruch hutton (4) schloss (1) sir norman foster (3) sport (8) szakrális (5) szavazás (2) térkép (6) terv (1) tom tykwer (4) topographie des terrors (1) történet (22) történeti térkép (2) ursula wilms (1) utazás szállás (5) utca (6) utóélet (11) város (12) vasút (1) víz (3) wiki (1) workshop (1) zene (7) zsidó (7) zsidóság (1) zvi hecker (1) Címkefelhő

Indulás-érkezés: Feri egy hegy

2010.06.12. 21:54 mB

http://www.aeromagazin.hu/rovatok/friss/polgarirepules/ret/16%20Ferihegy%201.JPGAz utazásunk kezdő- és végpontja a Ferihegy 1 terminál, amivel közelebbről is megismerkedünk, de előtte egy bekezdés az utazás tudnivalóiról, paramétereiről:

A szükséges információk, amiket az EasyJet adott meg az online check-in megkezdése előtt, a következők:

Ha a poggyászomat felügyelet nélkül hagyom, vagy ha valaki átad nekem valamit, hogy felvigyem a repülőgép fedélzetére, a repülőtérre érkezve jelzem azt az utasfelvételen dolgozóknak. Csak egy olyan kézipoggyászt viszek a fedélzetre, amelynek maximális mérete 56 x 45 x 25 cm. A kézipoggyászomban minden folyadék legfeljebb 100 ml-es palackban vagy tubusban van, ezek pedig átlátszó, visszazárható 1 literes műanyag tasakban.

odaút: július 5., check in: 14:45;
gép ind: 16:45, érkezik: 18:10 Shönefeld;


visszaút: július 14., check in: 12:50;
gép ind: 14:50, érkezik: 16:15, Ferihegy 1.

 


 60 éves Ferihegy 1

1950. május 7-én nyitották meg Budapest vadonatúj repterét, a Ferihegy 1-et. A tíz esztendőn át készülő, a második világháborút is átvészelő épület ma már műemlék, és szerencsére megőrizhette eredeti funkcióját is. Hatvanadik születésnapja alkalmából áttekintjük a ház születésének és újjászületésének történetét.

A szűkössé vált Budaörsöt helyettesítő új reptérre kiírt pályázatot 1939-ben a Dávid Károly vezette építészcsapat nyerte meg. Dávid a magyar modern építészet jelentős alakja: első igazán jelentős műve lett a ferihegyi légikikötő, amelyet aztán például a Népstadion (ma Puskás Ferenc stadion) és a MOM Művelődési Ház követett.


Nagyobb térképre váltás

A reptéri épület legfontosabb jellegzetessége a repülőgépet formázó alaprajz, amihez hasonlót nemigen ismerünk. A szárnyak a kiszolgáló épületek (vám-, útlevél-, tranzitépület), törzse a nagy váróterem. Vezérsíkja a bejárat felőli két rövidebb irodai oldalszárny, a légcsavarok pedig a két toronyból jönnek ki. Az egyik torony a forgalomirányításé volt, a másik eredetileg a meteorológusokat szolgálta.

{image.alt_attr} - Fotó © NewbieRunner, flickr.com

A tervezés 1939 őszén beindult, de a világháború idejére részben elkészült, majd súlyos károkat szenvedett épületegyüttes csak a negyvenes évek végére került használható állapotba. A teljes rekonstrukció pedig még később, csak 1958-59-re készült el. A köztes időszakban pár évre egyeduralkodóvá vált szocialista-realista stílus kényszerét Dávid szerencsésen megúszta: a „szocreál” formavilág csak a nagy csarnok korlátjain érezhető. A belsőépítészeti tervezés vezetője a többek között a farkasréti templomot és a Szervita téri egykori OMFB-székházat is jegyző Szabó István volt.

{image.alt_attr} - Kép © Papp Géza

A repteret két évtized alatt a forgalom is kinőtte. Új reptérre volt szükség. 1985-re megépült Ferihegy 2A, majd 2B terminálja is; az 1-es terminál lepusztult állapotban, szinte üresen maradt. A többek által felvetett bontástól a 2000-ben elnyert műemléki védettség óvta meg az építészetileg értékes házat. Megújulásához azonban a repülés újabb forradalma vezetett: a fapados légitársaságok megjelenése. A magángépek mellé a Ferihegy 1 a fapados gépek első számú budapesti fogadóépületévé vált.

http://repulnijo.hu/wp-content/uploads/2008/05/ferihegy111.jpg

* * *

A szöveg forrása: 60 éves Ferihegy 1 - a hg-hu cikke (a teljes szöveget lásd ott!);

Szólj hozzá!

Címkék: utazás szállás

A bejegyzés trackback címe:

https://berlin2010.blog.hu/api/trackback/id/tr642077109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.