HTML

Berlin 2013

BerlinBicikli2013-190.jpg

Tanulmányi út - 2013, a BME Középülettervezési Tanszék és a Hazai Korszerű Építészmérnök Képzésért Alapítvány támogatásával.

Google térkép és útifüzet

Friss hozzászólások

Címkék

196x (2) 198x (1) 199x (6) 200x (4) 201x (6) adminisztratív (2) aeg (2) aeon flux (1) alexanderplatz (2) alvaro siza (1) alvar aalto (1) architekturpreis (7) axel schultes (4) a berlini fal (12) baugruppe (3) bauhaus (2) berlini élet (24) Berlin 2013 (3) beton (2) bogota (1) daniel liebeskind (3) david chipperfield (3) dla 2011 (2) egyetem (1) együttműködés (8) élményeink (9) emlékezet (19) étel-ital (1) felújítás (1) film (19) fordítógép (1) fotó (5) georg candilis (1) gerkan marg und partner (6) gnädinger architekten (1) grafika (1) guide (7) hans kollhoff (4) heinz tesar (1) honlaphasználat (2) hsh architects (2) iba (2) ideiglenes (5) infobox (3) interbau (4) interjú (3) ipari (3) iparművészet (1) irodaház (1) iskola (1) i m pei (1) joseph paul kleihues (3) keletberlin (9) képzőművészet (17) kiállítás (7) kimaradt épületek (20) könyv (7) könyvtár (2) kortárs (55) közlekedés (13) közösségi (1) köztér (10) kreuzberg (5) kvíz (1) lakóház (21) leipziger platz (1) le corbusier (2) lola rennt (2) magyarország (5) Max Dudler (1) modernizmus (12) múzeum (15) nácizmus (8) nagykövetség (3) német egység (2) nyugat berlin (4) olvasnivalók (12) panel (1) panoráma (1) pariser platz (1) park (6) peter eisenman (2) peter zumthor (1) pink floyd (1) politika (3) reichstag (7) rem koolhaas (1) renzo piano (1) rosenthaler platz (1) santiago calatrava (1) sauerbruch hutton (4) schloss (1) sir norman foster (3) sport (8) szakrális (5) szavazás (2) térkép (6) terv (1) tom tykwer (4) topographie des terrors (1) történet (22) történeti térkép (2) ursula wilms (1) utazás szállás (5) utca (6) utóélet (11) város (12) vasút (1) víz (3) wiki (1) workshop (1) zene (7) zsidó (7) zsidóság (1) zvi hecker (1) Címkefelhő

Potsdamer Platz (CsCs)

2013.06.25. 21:14 mB

Berlin Potsdamer main.jpg

Csintalan Csongor írása


>> a térképünkön itt;

A Potsdamer Platz Berlin nyüzsgésről, szórakozásról, forgalomról és természetesen a Falról híressé vált tere. Pontosabban egy térpárost találunk itt: a nyolcszög alaprajzú Leipziger Platz az egykori reprezentáció és a barokk városfejlesztés, míg a Potsdamer Platz a természetes, spontán fejlődés eredménye volt. A nyolcszögletű tér a Leipziger Straße tengelyét zárta és építészhallgatóként Friedlich Gilly Nagy Frigyes emlékművének tervéről ismerhetjük. Ezen a helyen érkezett be a városba a potsdami királyi rezidenciát Berlinnel összekötő út, így érthető a Leipziger Platznak szánt reprezentatív szerep. A Potsdamer Platz a városba érkezők várakozó helye volt és a két teret mindössze az egykori vámhatár (fal), az Akzisermauer választotta el.

Azonban a terek hierarchiája hamar megfordult, 1867-ben az Akzisermauert lebontották (csak a Schinkel által tervezett városkapu maradt meg), a közelben épült két pályaudvar pedig hatalmas tömegeket vonzott a Potsdamer Platzra. A vidékies házak helyét hamar átvette a zártsorú beépítés, és a tér az éjszakai életről, ennek minden „izgalmas" velejárójáról és a nappali hatalmas forgalomról lett híres, hírhedt. A tér forgalmát jellemzi, hogy az 1920-as években itt állították fel a kontinens első közlekedési lámpáját, majd modern felfogású terv készült a Potsdamer Platz és Berlin másik hatalmas forgalmat bonyolító tere, az Alexanderplatz rendezésére.

http://buildberlin.files.wordpress.com/2010/06/potsdamer_platz_19302.jpg

A világháború miatt ebből a tervekből semmi nem valósult meg. A háború után a Potsdamer Platz és Leipziger Platz is romokban hevert, és ugyan a területet részben újra lehetett volna építeni, de a helyreállítást és a Potsdamer Platzot 1961-től a Fal keresztezte. Keletről a szökéseket megakadályozandó bontottak el szépen lassan minden házat, míg nyugatról egy észak-déli autópálya terve tette végképp kihalttá az egykor nyüzsgő területet. Az autópálya terve magyarázhatja, hogy a Hans Scharoun által tervezett Nemzeti Könyvtár épülete miért épp a régi Potsdamer Straßén keresztbe épült fel, ezzel elvágva a minden kapcsolatot az egykori terek és a Kulturforum között.

http://www.dailysoft.com/berlinwall/xgraphics/photographs/berlinwall-60s/19631201potsdamer.jpg

Berlin újraegyesítésekor nagyvállalatok vásárolták meg az egykori terek helyén elterülő mezőt. A terület leginkább egy szabályozási tervre emlékeztetett a fal lebontása után, ahol az egykori utcák és fasorok mellett az egykori építési vonalat lehetett a földről leolvasni. A berlini városvezetést sok kritika érte, hogy a terület eladásával elvesztette annak szabályozását is.

http://www.stadtentwicklung.berlin.de/planen/staedtebau-projekte/leipziger_platz/pix/planungen/planungsgrundl/konzept/hilmerundsattl_swplan_gr.jpg

A kritika jogosnak bizonyult. A város által kiírt rendezési terv győztesét, a Hilmer és Sattler tömbös beépítését (fent) a vállalatok nevetségesnek, azaz gazdaságilag elfogadhatatlannak ítélték. Az egész folyamat piaci alkudozásra hasonlított, ahol nem az ár volt a vita tárgya, hanem a megengedett építménymagasság és beépítési százalékok. Másodjára a vállalatok kérték fel Richard Rogerst egy beépítési terv elkészítésére, aki egy sűrű beépítésű tervet tett a városvezetés elé (a többi pályázatot lásd itt!. A tervet a szenátus hevesen elutasította, és Rogerst szinte elüldözték Berlinből. (Rem Koolhaas tiltakozásul szintén távozott a városból.) A terv elutasításának persze ára volt, a város vezetése engedményeket adott, és ezek alapján már ki lehetett írni egy pályázatot, ami az alkudozást végül lezárhatta.

http://www.chinaproject.de/Allgemein/Berlin/potsdamer4.jpg


Nagyobb térképre váltás

A Sony Center (Helmuth Jahn)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/54/Berlin-Sony_Center-1.jpg/640px-Berlin-Sony_Center-1.jpg

A beépítés szakít a berlini hagyományokkal és egy hatalmas egységként kezeli a területet, nem hozza létre a korábbi rekonstrukciók alapját képező tömböket. Központjában lefedett teret alakítottak ki, ami a szórakoztató funkcióknak köszönhetően délutánra, estére megtelik emberekkel. Mivel gyalogosként minden oldalról be lehet jutni a központi térbe, így járókelőként nem érezni annyira a tömbök hiányát. A beékelődő park a Tiergarten felöl oldja a beépítést.

A Daimler-Debis területek

http://farm4.static.flickr.com/3539/3427980960_5d29756f08_m.jpgAz új beépítés nagyobbik részét Renzo Piano tervezte. Erre a területre az IBA-ból (Internationale Bauausstellung) ismert kritikai rekonstrukció jellemző: azaz nem az eredeti, háború előtti beépítés egyszerű visszaépítése, hanem annak hibáit és a megváltozott körülményeket is figyelembe véve kialakított, de az eredetihez kötődő beépítés jött létre a területen; előírás volt a minimum 20% lakófunkció. Ehhez Hilmer és Sattler tervét vette alapul, de a terület nagy részén alacsonyabb párkánymagassággal. A Potsdamer Platz felé három „felhőkarcoló" (Berlini léptékkel) fordul, egy a Sony Center területén, kettő a Piano által tervezett beépítésen. Ezek a „felhőkarcolók" lettek a szimbólumai a terület újjáépítésének.


http://berlindividedcity.files.wordpress.com/2012/12/potsdamer-platz-nachts_c_btm-koch_6872.jpg?w=812

Piano tervének igazi erőssége, hogy reagált a Scharoun könyvtárával kialakult új helyzetre. Meglepő, de a legtöbb pályázó úgy tett, mintha a legtermészetesebb lenne, hogy a régi Potsdamer Straße egyszercsak egy hatalmas falnak ütközik.

Berlin Potsdamer site.jpg

Az Alte Potsdamer Straße egy teresedésben ér véget (Marlene Dietrich Platz), amit a könyvtár felé egy színház és kaszinó épülete, illetve e kettő közt fedett átvezetés zár. Itt át lehet menni a könyvtárhoz, ahol eredetileg új bejáratot nyitottak volna, azonban ez nem valósult meg, és így könyvtár előtti kisebb utca az árufeltöltés helyszínévé, szervizúttá fakult.

http://img141.echo.cx/img141/3609/berlin0300308bc.jpg

A színház és a kaszinó előtt létrehozott tér azonban az okosan megválasztott változatos funkcióknak köszönhetően szinte egész nap élettel teli.

A területen megépült Arkaden bevásárlóközpont mint fedett utca jelenik meg a beépítésben, nem egy hatalmas épülettömegként. És ami a Sony Centernél a Tiergarten felőli zöldterület, az a Daimler területén a közeli csatorna felduzzasztásával létrehozott vízfelület.

http://circus-wiki.com/Cwiki/wp-content/uploads/Potsdamer_platz_Arkaden_1.jpg

Piano másik jelentős gesztusa nem a beépítésben található, hanem az épületek tervezésében. Ezek egy részét ugyanis átadta a többi pályázónak. A fontosabb épületek Piano irodájánál maradtak, de szerintem így is hatalmas lépés ez a nyitás a "vesztes" (vagyis így talán már csak nem nyertes) pályázók felé. A terület egységét egy sárga színű szerelt kerámia burkolat adja meg. Egyes kritikák megjegyzik, hogy a nagy nevek ellenére nem lett minden ház kortárs remekmű, és a terület kicsit egyhangú sikeredett végül.

http://onlinecasinoberlin.com/wp-content/uploads/2012/09/potsd-pl.jpg

A terület újjáépítése kapcsán végül két érdekességet emelnék ki végül:

  1. A pályázatok során az építészt és tervét mint eszközt, fegyvert kezelték a vállalatok és a város egymással vívott csatájában. Számomra kérdés, hogy Rem Koolhaas erre az attitűdre vagy a felhőkarcolók elutasítására távozott Berlinből.
  2. Renzo Piano tervében a beépítés jellegében köszön vissza a háború előtti Berlin. Azonban talán még ennél is érdekesebb, hogy mind Pianonak, mind a Sony Centernek sikerült a régi pezsgésből is valamit „rekonstruálni", míg a Leipziger Platz újjáépítése csak a kihaltságra tudott ráerősíteni.

http://farm9.staticflickr.com/8473/8141070149_680555ddbb_z.jpg

megjegyzés:

_
forrás:

Szólj hozzá!

Címkék: kortárs hans kollhoff renzo piano 199x

A bejegyzés trackback címe:

http://berlin2010.blog.hu/api/trackback/id/tr295377982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.