A német egyesülés hajnalán a kormányzat (Bonnból) Berlin központjába (Mitte) tette át a székhelyét. Hollandia – minthogy a háború után a korábbi nagykövetségi épületét eladta – szabadon választhatott helyszínt, így döntöttek a Roland Ufer (=folyópart) mellett, ami Berlin egyik legrégebbi tömbje a fő kereskedelmi partner (új) kormányzati negyedének szomszédságában.
A megbízó olyan szabadonálló épületet szeretett volna, amiben a biztonságtechnikai igények a hagyományos holland nyitottsággal egyesülnek.
„A hagyományos (nyugatberlini) várostervezési irányelvek az új épülettől a tömb XIX. századi modorban való befejezését várták volna el, a (kelet-berlini) hivatalnokok ugyanakkor nyitottak voltak a javaslatunkra, amelyben egy szabadonálló kocka állt a tömb vonalát befejező pódiumon.
Mikor megbízást kaptunk a telek egészére való tervezéshez, tovább vizsgálhattuk az illeszkedés (a tömb kontúrjának bezárása) és a függetlenség (a szabadonálló kocka) kombinácójának lehetőségeit"
Az OMA ismertetője
A „kocka” és a „lakófal” közötti útszakasz udvarként szolgál, az egyikoldali megnyitása panorámát biztosít a Spree fölött, a parkra. A környező, kőburkolatú épületektől való különbözés hangsúlyozására a kubus és a lakófunkciókat tartalmazó fal alumíniumburkolatot kapott.
A nyolc szintet egy folyamatosan emelkedő közlekedő-spirál tárja fel, ez adja az épület belső kommunikációját (klikk a képre!).
A közlekedő-spirál „kivágása" után a kockából mintegy „maradék-területekként” kialakuló munkahelyek a homlokzat síkján helyezkednek el.
Az adminisztratív funkciók a tömeg belsejében kaptak helyet. Egyéb fél-publikus terek közelebb kerültek a homlokzathoz, egy helyen konzolosan nyúlnak ki a homlokzati síkból.
A közlekedő-spirál a bejárattól a könyvtáron, a tárgyalókon, a fitnessz részen és az étteremen keresztül vezet fel a tetőteraszra. Ez a közlekedősáv a kontextussal – a folyóval, a tévétoronnyal, a parkkal és a nagykövetségi rezidenciák falával – való kapcsolatot keresi, egy része egy olyan „átlós térré” válik, aminek köszönhetően a parkból is látható a tévétorony.
A (kis túlnyomással kialakított) közlekedőspirál az épület fő légcsatornájaként is működik, az irodákba a kettősfalú homlokzatából származó friss levegőt vezetik be. Ez a szellőzési koncepció is része annak a stratégiának, amelynek során egy elemhez minél több funkciót igyekeztünk rendelni.
Ezt az egyesítési stratégiát használtuk a szerkezeti koncepcióhoz is. A közlekedősávot határoló falak olyan teherhordó faltartók, amik elegendően erősek ahhoz hogy egymásnak átadva a terheket azt gond nélkül közvetítség a talajhoz. Így jöhettek létre az alsóbb szinteken nagy, összefüggő nyitott területek. A közlekedő-spirál üvegfödémeit üveggerendák hordják.
Az OMA 2005-ben a Holland Nagykövetségért Mies van der Rohe díjat kapott:
„A zsűri szerint az épület a nagykövetség funkciójának, egy korményzati irodának és a városi tömbnek egy határozott, erőteljes újragondolása. Nagyra értékeltük, hogy az OMA ugyanúgy elutasította a városszövethez való primer alkalmazkodást mint a szoborszerű megformálást, ehelyett olyan finoman formált fragmentumot hozott létre, ami a kormányzati épületek identitáskényszerével kapcsolatos kérdést nyitva hagyja. Azt éreztük továbbá, hogy az épület egészét keresztülszövő fémburkolatú spirális „közlekedő-sáv” részint gondosan komponált látványokkal talál kapcsolatot a várossal, másrészt megragadó térsorával, végletekig kifinomult anyaghasználatával és formálásával olyan értéket jelent, ami valóban érdemessé teszi a díjra.”
...a perforált lemez homlokzat a művészet szolgálatába is áll: Stanislaw Lewkowicz ‚Mistsculptuur Berlijn‘ (Berlini köd-szobor) c. alkotásán a lyukakon keresztül magas nyomással vizet fújnak ki. Az így keletkező
15 méter magas ködöt piros-fehér-kéken, a holland nemzeti színekkel világítják meg.
* * *
Az épület a térképünkön itt található.
- Netherland's Embassy - archspace.com, a fenti szöveg forrása (alaprajzok);
- Hollandia üzenete Berlinnek - mevaco.hu;
- A Holland Királyság nagykövetsége, Berlin - építészfórum;
- fotók a flickr-en;
- Cultivating Urban Emptiness - interjú, Berlinről is, art orbit;