Nyilván nem a kizárólagos források, de sokminden meríthető belőlük, a térképre került anyagok nagy része ezekből is származik.
Az ajánlatok között lehetnek izgalmasak és unalmasak, újak és meg-sem-épültek, jó lenne ha böngészgetnénk és bele-beleszeretnénk ebbe-abba.
MIMOA Berlin guide: a Mimoa az olvasók feltötléseiből élő építészeti adathalmaz, sajnos csak fotókkal dolgozik, de épületenként egy bekezdésnyi jól használható ismertetővel, a helyre és az időre vonatkozó pontos adatokkal, az épület mellett azt is jelezve, hogy hány útitervnek része, azaz hányan tartották valóban érdekesnek.
A felhasználók útiterveket is létrehoznak, a fenti mindössze EGY a sok-sok Berlin guide-ból, érdemes lehet tehát alaposan a dolog mögé nézni.
Berlin Buildings, Germany: Photos + Information
A címben minden: berlini épületek, főleg XX. század.
Na ez egy teljes honlapnak tűnik (klikk a képre fent), ráadásul izgalmasnak, hosszabb időt igényel a böngészése.
CUBE - a Német Államvasutak székháza
3XN Architects (Dánia), 2010
A 3XN dán építésziroda nyerte a Német Államvasutak (Deutsche Bahn) székházára kiírt nemzetközi pályázatot. A helyszín a Washingtonplatz, Európa egyik legismertebb területe, Berlin központja, a német kormányzati épületek tőszomszédságában.
A belső egy nyitott, négyszintes átrium izgalmas terekkel, átlátásokkal.
A terv szép alkalom a 3XN-nek a visszatérésre: 10 éve ők nyerték meg a berlini Dán Nagykövetségre kiírt pályázatot.
>>> a térképünkön itt.
Linienstrasse 40
BundschuhBaumhauer, 2009
Lakóház - részletes cikk: dezeen.com, alaprajzokkal, itt meg az architecture in berlin honlapon (egy épületlátogatás fotóival).
A 2500 m2-es luxuslakásokat tartalmazó épület egyes részei több mint 20-méteres konzolt képeznek. Egyes lakások zártabbak, a belső udvarra néznek további felső megnyitással, míg másikak hatalmas ablakokkal nyitnak a környező utcák felé. A tervezés eredetileg Roger Bundschuh építész és Cosima von Bonin szobrász kisléptékű együttműködéseként indult, egy kültéri szoborként. Az új projekt megőrizte az eredeti szobrászi megközelítését – a fekete betontömeg archaikus, monolitikus karaktert ad az épületnek.
A ház teljes egészében betonból készült, a külső, fekete burok pehelykönnyű beton, az üveggyapot hőszigetelés rétegén – ez és a fokozottan hőszigetelt üvegezés extrém hővédelmet biztosít az épületnek.
Pár fotó a flickr-ön.
>>> a térképünkön itt.
CarLoft
a ház honlapja itt.
A lakóházba egy hatalmas liften a lakások szintjeire vihetőek fel az autók. Kritikusabb nyelvek szerint furcsa, hogy pont Kreuzbergen valósult meg aház, neméppen a reprezentatív vagy féltenivaló autók tulajdonosainak kerületében, illetve a homlokzat sem transzparens, így az autók - bár a ház különlegességei - sem láthatóak az utcáról.
Kreuzberg Tower
John Hejduk, 1987, IBA
John Hejduk a "New York Five" egyik jeles tagja, a fenti épület kevés megépült házainak legnagyobbika. Sokáig állt elhanyagoltan, majd nemrégiben el felújítás keretében némileg átalakították volna a homlokzatokat. Ez ellen nemzetközi tiltakozás indul - mint mára kiderült, eredménnyel, a 3000 aláíró és az épület értékei és eredeti állapota mellett felszólalók között Peter Eisenman, Steven Holl, Bernard Tschumi vagy Daniel Libeskind.
>>> a térképünkön itt.
(folyt. köv.)